Klinická psychologie děti

V dětském věku řešíme většinou vývojové otázky - zda dítě ve sledované oblasti dosahuje fyziologické úrovně, jaké jsou jeho intelektové předpoklady a aktuální úroveň jejich rozvinutí,  schopnosti přizpůsobení - adaptability na nové situace v životě dítěte, psychosomatické obtíže - kdy stres je pro dítě už tak neúnosný, že se přestěhuje někam do těla, kde se začne hlásit jako tělesná obtíž : různé dlouhotrvající, neustupující bolesti, dlouhodobě zvýšená teplota, zažívací obtíže – od nevolností, které ztěžují školní docházku, přes průjmy, zácpy, obtíže s pomočováním, se spánkem, psychické problémy:  jako jsou úzkosti, strachy s konkrétním obsahem, stavy beznaděje až deprese, vnitřní neklid a nestabilita, tikové projevy, poruchy příjmu potravy. Mapujeme situace dětí v rodinném systému, v konfliktním rodičovském vztahu, v předrozvodové, rozvodové a porozvodové situaci, kdy se hledá nová podoba fungování vztahů, a pomáháme hledat optimální cestu. Vyšetřujeme děti pro vhodný výběr školy, se kterým souvisí jeho profesionální orientace.

Terapie probíhá formou individuální terapie s cílenou podporou jednoho nebo obou rodičů, nejčastěji v řízené několikaúrovňové rehabilitační strategii, jindy formou rodinné terapie, většinou však v kombinaci několika přístupů. Náš pohled je celostní, zabýváme se nejen psychikou, ale i somatickým, sociálním a klimatickým kontextem. Naši dětští klienti se u nás v naprosté většině cítí příjemně a bezpečně, jsou kreativně zapojováni do terapie, zvolené terapeutické přístupy bývají provázeny radostí z vlastní aktivity, následných zjevných či hmatatelných úspěchů, těší se na aktivity s asistentkami v rámci rehabilitace. Nezbytnou podmínkou je však odpovědná a důsledná spolupráce rodičů, jejich láska k dítěti, důvěra všech zúčastněných v pozitivní výsledek.    

Vyšetřujeme

a) intelektové schopnosti a předpoklady 

  • v předškolním věku, na ZŠ a SŠ
  • změny intelektových schopností, paměti, pozornosti vlivem onemocnění, postižení CNS, poúrazových stavů, byť "pouhých" otřesů mozku

b) osobnost

  • vývojové tendence dětí, odchylky od normy
  • psychosomatické obtíže 
  • duševní diskomfort a jeho souvislosti
  • silné i slabší stránky dětí pro potřebu rodičů, aby jejich výchovné působení bylo cílené (s možností následné rodinné terapie)
  • dětí pro porozumění sobě samému
  • při cílené práci na osobnostním rozvoji
  • při hledání další optimální cesty v profesním či osobním životě (s možností následné individuální terapie)

c) profesionální orientaci u žáků ZŠ a studentů SŠ, intelektové, osobnostní a emoční předpoklady pro výkon zvažované profese 

d) práceschopnost (u žádostí o invalidní důchod)

e) schopnost ovládat elektrický invalidní vozík

f) oprávněnost požadavků soc. výhod u handicapovaných

Délka vyšetření: dle zakázky. Orientační délka vyšetření je 2-4 hodiny přímé práce s klientem a 2-4 hodiny na vyhodnocení vyšetření a vypracování zprávy.