Klinická psychologie děti
V dětském věku řešíme většinou vývojové otázky - zda dítě ve sledované oblasti dosahuje fyziologické úrovně, jaké jsou jeho intelektové předpoklady a aktuální úroveň jejich rozvinutí, schopnosti přizpůsobení - adaptability na nové situace v životě dítěte, psychosomatické obtíže - kdy stres je pro dítě už tak neúnosný, že se přestěhuje někam do těla, kde se začne hlásit jako tělesná obtíž : různé dlouhotrvající, neustupující bolesti, dlouhodobě zvýšená teplota, zažívací obtíže – od nevolností, které ztěžují školní docházku, přes průjmy, zácpy, obtíže s pomočováním, se spánkem, psychické problémy: jako jsou úzkosti, strachy s konkrétním obsahem, stavy beznaděje až deprese, vnitřní neklid a nestabilita, tikové projevy, poruchy příjmu potravy. Mapujeme situace dětí v rodinném systému, v konfliktním rodičovském vztahu, v předrozvodové, rozvodové a porozvodové situaci, kdy se hledá nová podoba fungování vztahů, a pomáháme hledat optimální cestu. Vyšetřujeme děti pro vhodný výběr školy, se kterým souvisí jeho profesionální orientace.
Terapie probíhá formou individuální terapie s cílenou podporou jednoho nebo obou rodičů, nejčastěji v řízené několikaúrovňové rehabilitační strategii, jindy formou rodinné terapie, většinou však v kombinaci několika přístupů. Náš pohled je celostní, zabýváme se nejen psychikou, ale i somatickým, sociálním a klimatickým kontextem. Naši dětští klienti se u nás v naprosté většině cítí příjemně a bezpečně, jsou kreativně zapojováni do terapie, zvolené terapeutické přístupy bývají provázeny radostí z vlastní aktivity, následných zjevných či hmatatelných úspěchů, těší se na aktivity s asistentkami v rámci rehabilitace. Nezbytnou podmínkou je však odpovědná a důsledná spolupráce rodičů, jejich láska k dítěti, důvěra všech zúčastněných v pozitivní výsledek.
Vyšetřujeme
a) intelektové schopnosti a předpoklady
- v předškolním věku, na ZŠ a SŠ
- změny intelektových schopností, paměti, pozornosti vlivem onemocnění, postižení CNS, poúrazových stavů, byť "pouhých" otřesů mozku
b) osobnost
- vývojové tendence dětí, odchylky od normy
- psychosomatické obtíže
- duševní diskomfort a jeho souvislosti
- silné i slabší stránky dětí pro potřebu rodičů, aby jejich výchovné působení bylo cílené (s možností následné rodinné terapie)
- dětí pro porozumění sobě samému
- při cílené práci na osobnostním rozvoji
- při hledání další optimální cesty v profesním či osobním životě (s možností následné individuální terapie)
c) profesionální orientaci u žáků ZŠ a studentů SŠ, intelektové, osobnostní a emoční předpoklady pro výkon zvažované profese
d) práceschopnost (u žádostí o invalidní důchod)
e) schopnost ovládat elektrický invalidní vozík
f) oprávněnost požadavků soc. výhod u handicapovaných
Délka vyšetření: dle zakázky. Orientační délka vyšetření je 2-4 hodiny přímé práce s klientem a 2-4 hodiny na vyhodnocení vyšetření a vypracování zprávy.